28 milyon TL’lik yeni troleybüsler geliyor

Malatya Büyükşehir Belediyesi’nin, metropol kentlerde geçen yüzyılda kaldırılıp çöpe atılan troleybüslerin günümüz versiyonu olan ve trambüs adı verilen araçlardan 7 milyon 600 bin Euro karşılığında 10 adet daha alacağı öğrenildi.

Eklenme: 2 Aralık 2016 - 09:53 / Son Güncelleme: 2 Aralık 2016 - 13:25 / Editör: Ufuk Küçükyılmaz
trambus

GÜLER HAZAR / Yeni Malatya Gazetesi – Büyükşehir Belediyesi, ihale sürecinden, üretim aşamasına, deneme sürecinden taşıt olarak yasalara uygunluğuna kadar her yönüyle tartışılır bir proje olmasına rağmen 22 Nisan 2013 tarihinde yaptığı ihale ile hayata geçirdiği troleybüslerden, (Malatya Belediyesi’nin deyimiyle trambüs, Türk Dil Kurumu’na göre de bir hava hattından elektrik akımı alarak çalışan otobüs, telli otobüs, boynuzlu otobüs) 10 adet daha alıyor. Her biri 760 bin Euro olan troleybüsler için Büyükşehir Belediyesi’nin kasasından yaklaşık 28 milyon TL çıkacak.

Malatya Büyükşehir Belediyesi’nin, metropol kentlerde geçen yüzyılda kaldırılıp çöpe atılan troleybüslerin günümüz versiyonu olan ve trambüs adı verilen araçlardan 7 milyon 600 bin Euro karşılığında 10 adet daha alacağı öğrenildi. Troleybüsler için ödenecek paranın Türk Lirası karşılığı yaklaşık 28 milyon TL.

Yenileri ilk yapılan troleybüslere göre daha iyi olacakmış

Malatya Büyükşehir Belediyesi’nin,  metropol kentlerde geçen yüzyılda kaldırılıp çöpe atılan troleybüslerin günümüz versiyonu olan ve trambüs adı verilen araçlardan 7 milyon 600 bin Euro karşılığında 10 adet daha alacağı öğrenildi.

Malatya Büyükşehir Belediyesi’nin,  metropol kentlerde geçen yüzyılda kaldırılıp çöpe atılan troleybüslerin günümüz versiyonu olan ve trambüs adı verilen araçlardan 7 milyon 600 bin Euro karşılığında 10 adet daha alacağı öğrenildi.

Malatya Büyükşehir Belediyesi’nin,  metropol kentlerde geçen yüzyılda kaldırılıp çöpe atılan troleybüslerin günümüz versiyonu olan ve trambüs adı verilen araçlardan 7 milyon 600 bin Euro karşılığında 10 adet daha alacağı öğrenildi.

Büyükşehir Belediyesi tarafından troleybüs (Trambüs) alımına ilişkin Yeni Malatya Gazetesi’ne yapılan açıklamada, artan yolcu talebini karşılamak amacıyla troleybüs sistemine 10 adet aracın takviyesi için sürecin başladığı ve araçların imalatının devam ettiği bildirildi. Yeni araçarda teknik açıdan bir takım iyileştirmeler ve değişikliklerin de yapılacağı kaydedilerek, bu teknik değişikliklere ilişkin şu bilgiler verildi:

“Elektrik kesintisi durumunda kullanılmak üzere kullanılan yardımcı sistem olarak dizel jeneratör kullanılmakta iken yeni alınan araçlarda tamamen elektrik sistemi ile beslenen 100 kw’lık batarya sistemi entegre edilmiştir. Bu sistem tap kapasite en az 15 km götürebilmektedir. Batarya şarj işlemi ise trambüs (troleybüs) depo alanındaki sabit şarj istasyonu ve aynı zamanda araç üzerine katenerden şarj modülü eklenerek hat boyunca şarj edilebilecek şekilde dizayn edilmiştir.
Tahrik motoru eski araçlarda 485 Hp iken yeni araçlarda ivmelenmeyi ve dolayısıyla işletme süresini azaltmak amacıyla güç 700 Hp’ye çıkarılmıştır.
Yeni araçlarda kullanılacak batarya ve batarya yönetim sistemi yüzde 100 yerli firma tarafından üretilmektedir. Bu nedenle yeni araçlardaki yerli üretim oranı artmıştır.”

Troleybüs başına 51 bin avro daha fazla ödeme yapılacak

Yeni alınacak olan trambüslerin 2017 Şubat ayında teslimatlarına başlanacağını belirtilen kaydeden Malatya Büyükşehir Belediyesi’nin açıklamasında, araçlarda yapılacak olan modernizasyon ve değişiklikler nedeniyle trambüs başına 51 bin Euro daha fazla bir ödeme yapılarak her biri 709 bin Euro’ya alınan trambüslerin fiyatının bu kez 760 bin Euro’ya yükseldiği ifade edildi.
10 adet yeni trambüsün tamamı Haziran 2017’ye kadar teslim alınacak.

TDK’da troleybüs: Telli otobüs, boynuzlu otobüs

Fransızca bir kelime olan ve Türk Dil Kurumu Sözlüğünde şehir içi yollarda, bir hava hattından elektrik akımı alarak çalışan otobüs, telli otobüs, boynuzlu olarak tanımlanan troleybüslerle ilgili tr.wikipedia.org adresinde Türkiye’de kullanımına ilişkin bilgiler yer aldı. Söz konusu adreste troleybüsün, Malatya’da 2015 yılında trambüs adıyla hizmete girdiği kaydedilerek “Tüm Türkiye’de kaldırılmasına rağmen 11 Mart 2015 tarihinde birçok soruna rağmen Malatya’da trambüs adıyla tekrar hizmete başlamıştır. Seferlere başladıktan yalnızca 4 gün sonra 15 Mart 2015 tarihinde İnönü Üniversitesi Kampüsü’nde bir trambüs (troleybüs) durduğu yerde yanmış, can kaybı yaşanmamıştır” şeklinde bilgi verildi.
Troleybüs’ün Türkiye’de kullanımına ilişkin diğer bilgiler de şu şekilde yer aldı:

Ankara
1947 yılında, Türkiye’nin ilk Troleybüs Şebekesi Ankara’da kurularak hizmete açılmıştır. 1 Haziran 1947’de 10 adet Brill marka, 1948’de yine 10 adet FBW marka troleybüs; Ulus – Bakanlıklar hattında hizmete girmiştir. 1952’de alınan 13 MAN araçla birlikte, Ankara’da çalışan troleybüs adedi; 33’e ulaşmıştır. Bunun haricinde Ankara’da Alfa-Romeo marka troleybüsler de kullanılmış ve bu troleybüsler Dışkapı-Bahçelievler ile Dışkapı-Kavaklıdere hatlarında kullanılmışlardır. 1979-1981 döneminde trafiği aksattıkları ve yavaş gittikleri gerekçesiyle hizmetten kaldırıldılar.

İstanbul
İstanbullulara her iki yakada uzun yıllar hizmet veren tramvayların 1960’larda kentin ihtiyacını karşılayamaz hale gelmesi üzerine; otobüslere oranla daha ekonomik olması da göz önüne alınarak Troleybüs sisteminin kurulmasına karar verilir. Güç beslenmesi çift havai elektrik hattından sağlanan Troleybüsler için ilk hat Topkapı-Eminönü arasında döşenir. İtalyan Ansaldo San Giorgia firmasına 1956-57 yıllarında sipariş edilen Troleybüsler 27 Mayıs 1961’de hizmete girer. Toplam uzunluğu 45 km. olan şebeke, 6 kuvvet merkezi ve 100 troleybüslük işletmenin maliyeti o günün rakamıyla 70 milyon TL’yi bulur. Şişli ve Topkapı garajlarına bağlı olarak hizmet veren ve kapı numaraları birden yüze kadar sıralanan araçlara 1968 yılında tamamen İETT işçilerinin üretimi olan ‘Tosun’ da katılınca araç sayısı 101 olur. Tosun, 101 kapı numarasıyla İstanbullulara onaltı yıl süreyle hizmet verir.
Elektrik kesintileri yüzünden sık sık yollarda kalan ve seferleri aksayan Troleybüsler, trafiği engellediği gerekçesiyle 16 Temmuz 1984’te işletmeden kaldırılır. Araçlar İzmir Belediyesi’ne bağlı ESHOT (Elektrik, Su, Havagazı, Otobüs ve Troleybüs) Genel Müdürlüğü’ne satılır. Troleybüslerin 23 yıllık İstanbul macerası böylece son bulur.

İzmir
İstanbul ve Ankara’dan sonra Türkiye’de troleybüsü kullanan son şehirdir. 28 temmuz 1954 açılır 1984 İstanbul’daki troleybüsler İzmir’e gönderildi 76 taneydiler en son . Türkiye’de troleybüsü en son kaldırılan şehri olan İzmir 6 Mart 1992’de kaldırdı.