‘Çocuk odasından gece lambasını kaldırın’

Özellikle erişken ve çocukların dinlenme ve gelişimini tamamlamaları için vücudun biyolojik ritmini ayarlayıcı, antioksidan, yaşlanmayı geciktirici özellikleri olan melatonin hormonunun gece karanlığında salgılandığını belirten Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Doktor Savan Günay, çocukların uyudukları odada gece lambalarının kaldırılmasını istedi.

Eklenme: 21 Kasım 2016 - 08:58 / Son Güncelleme: 21 Kasım 2016 - 8:58 / Editör: Büşra Kılıç
uyku-2-kopya-kopya

Akif ARICI- Antalya Hilal Gazetesi- Vücudun ve beynin dinlenerek enerji depoladığı uyku, özellikle çocuklar ve gençlerin gelişimini için ayrı bir öneme sahip. Vücudun biyolojik ritmini ayarlayıcı, antioksidan, yaşlanmayı geciktirici özellikleri olan ‘melatonin’ hormonunun gece karanlığında salgılandığını belirten Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Doktor Savan Günay, beynin orta kısmında bulunan pineal bezi tarafından salgılanan hormonun salınımının karanlık ile başlayıp aydınlık ile sona erdiğini söyledi. Gece saat 23.00 ila 05.00 saatleri arasında salgılanan hormonun 02.00- 04.00 arasında en yüksek değerlerine ulaştığını anlatan Dr. Savan Günay, “Aydınlık döneminin uzaması veya aniden ışığa çıkılması melatonin üretimini durdurur. Melatonin hormonu gece salgılandığı için ’karanlıklar hormonu’ olarak da bilinir” dedi.

Dünyada halen bilinen en iyi antioksidanının melatonin olduğunu savunan Dr. Savan Günay, “Işık teması olmayan görme engellilerde, 3 kat daha fazla salgılanır. Görmeyenlerde kanser riski neredeyse yüzde 1 oranındadır. Görme engelliler yaşıtlarına göre genç gösterirler. Aynı zamanda okyanus ötesi seyahatlerde ‘Jetlag’ın engellenmesinde bu hormon kullanılır Seratonin uyandırır, melathonin ise uyutur” diye konuştu.

ÇOCUK ODASINDAN GECE LAMBASINI KALDIRIN

Melatonin hormonunun büyüme hormonunu artırıcı ve ergenliği başlatıcı özelliklerinin de olduğunu belirten Dr. Savan Günay, “Işık melatonin salınımını engeller. Işığı sevmeyen, ışıkla karşılaştığında salınımı engellenen melatonin için yatak odalarımızdan özellikle çocuklarımızın uyuduğu odalardan gece lambalarını kaldırmanız gerekir. Çocuklarda büyümeyi artırıcı bir hormon olan melatoninin sağlıklı yaşam için çok önemlidir.
Melatonin hormonu yeterince salgılanamazsa vücut direnci düşer, çünkü hücreler yeterince yenilenemez.
Vücudumuzun biyolojik saati korunup, ritmi ayarlanamaz ve jetlag diye tanımlanan ve genellikle uzun süreli uçak yolculuklarından sonra görülen klinik bulgular ortaya çıkar. Bunlar uykusuzluk, yorgunluk hissi, iştahsızlık, hazımsızlık, zihinsel ve fiziksel performans kaybı, reaksiyon zamanında uzama, hafızada azalma gibi bulgulardır” şeklinde konuştu.

DEPRESYON DÖNEMİNDE AZALIR

Depresyonda anında melatonin hormonunun azaldığını, dolayısıyla depresyon tedavisinde kullanılan birçok ilacın melatonin seviyesini artırmaya etkisi olduğunu dile getiren Dr. Savan Günay, “Bu hormonu artırmak için, mutlaka karanlıkta uyumalıyız. Uyurken mecbur kalırsanız solgun ve kırmızı ışık tercih etmelisiniz. Mümkünse gece çalışmalarını gündüze kaydırmalısınız. Stres, üzüntü, öfkeden uzak durmalısınız. Alkol, sigara, kahve, fazla çay tüketmemeli, uykudan önce egzersiz yapmamalıyız. Bu hormonun daha fazla salınımı için vişne, lahana, badem, fındık, yer fıstığı, kızılcık, papatya çayı, soya fasulyesi, ton balığı ve benzeri gıdaları özellikle akşam saatlerinde tüketmek daha faydalıdır” diye konuştu.