Taksici esnafı zor durumda

Ankara’da toplu ulaşımın gelişmesi, metro hatlarının kurulması ulaşımdan ekmek parasını kazanmaya çalışan taksicilerin işlerini zayıflatıyor.

Eklenme: 21 Nisan 2017 - 08:49 / Son Güncelleme: 21 Nisan 2017 - 8:49 / Editör: Büşra Kılıç

Burak BALCI- Ticari Hayat Gazetesi- Emekli olduğu halde geçimini sağlamak için taksicilik Yapan Ali Yastıkçı, taksicilerin yaşadığı zorlukları gazetemiz muhabirlerinden Burak Balcı’ya anlattı.
Gelişen ulaşım ve metro sistemlerinin taksici esnafının işlerini düşürdüğünü kaydeden Yastıkçı şunları söyledi: “Ücret tarifesi konusu çok önemli. Ankara’da uzun mesafe taksi kullanan yolcularımızın bir kısmı artık kısa mesafe yolculuk yapıyor. Ekonomik koşullar da bu anlamda belimizi büküyor.
Metroların açılmış olması nedeniyle insanlar, Kızılay istikametine taksi ile gitmek yerine çoğunluğu metro ile gitmeyi tercih ediyor. Taksiyi sadece evlerinden metroya gitmek için kullanıyorlar veya dönüşte metrodan evlerine kadar gidiyorlar. Bu durumda kısa mesafe ücreti öyle ki; dört lira ile sekiz lira arasında değişiyor. Bu durumda bir taksi gün içerisinde otuz iş alsa bile en iyi durumda en fazla 180 lira toplayacaktır.  Bir şoförün gün içerisindeki masrafı minimum 30 liranın altında değildir. Kalan 150  liranın 40 lirası da yakıta gidiyor. Geriye elimizde kalan toplam para 110 lira. Tabi bu paranın da tamamı şoföre kalmıyor. Motorlu Taşıtlar vergisi, aracın bakımı, muayenesi, yazlık-kışlık lastik değişimleri… Vs masrafları da koyduğumuz zaman elimize bir şey geçmiyor.

Mağduriyetimiz giderilsin

Ankara’da binlerce taksi şoförü bu zor şartlar altında geçimini sağlamaya çalışıyor. Bu nedenle büyük sıkıntılar yaşıyoruz. Her şeyden önce bizim bir aile reisi olduğumuz unutulmasın. Bu, dikkate alınsın. Ailemizin geçimini sağlamak adına gece- gündüz demeden çalışıyoruz.
Taksi açılış ücretlerine zam yapılması bir anlamda bizim mağduriyetimizi azaltabilir. Bu şekilde alacağımız ücret de artacaktır. Yetkililerin bu konulara eğilmeleri rica ediyoruz. Bir iş yapılırken toplumun bütün kesimleri dikkate alınmalıdır. Bu işin kime karı, kime zararı var bu tespit doğru bir şekilde yapılmalıdır. Sonuçta hepimiz aynı toprak parçası üzerinde yaşıyoruz ve bu anlamda yaşadığımız mağduriyetin giderilmesini istiyoruz.”

Aile reisi olduğumuz unutulmasın

Taksici esnafının zor günler geçirdiğini kaydeden Yastıkçı, “Arkadaşlarımızın büyük bir çoğunluğu evli ve çocukları olan insanlar, bizim bir aile reisi olduğumuz ve evimizi geçindirmek durumunda olduğumuz gerçeği unutulmasın” dedi.

Taksicilere uygulanan trafik sigorta ücretlerinin de fahiş olduğunu belirten Yastıkçı, “Eskiden taksilere rağbet daha fazlaydı ve trafik sigortası ücretleri daha düşüktü ancak son yıllarda inanılmaz bir atışa şahit olduk. Bu da taksici esnafının yükünü artıran bir durum olarak karşımıza çıkıyor. Aracınız bir de kazaya karışmışsa uygulanan fiyatlar iki katına kadar çıkabiliyor. Uzun süredir trafik sigorta ücretlerinde bir düşüş bekliyoruz. Yüksek trafik sigortası ücretleri mesleği, taksicilik olan esnafın belini büken en önemli etkenlerin başında geliyor. Tek derdimiz; evimize alnımızın akıyla, helal kazancımızla ekmeğimizi götürmek. Bu konuda devlet büyüklerimizden yardım bekliyoruz. Son zamanlarda işlerimizde bir durgunluk yaşıyoruz. Özellikle yılbaşı sonrası bir durgunluk var. Bunda kış şartlarının etkisi de olabilir. Son aylarda akaryakıta zam geldi. Biz ucuz olması nedeniyle araçlarımızın çoğunda LPG kullanıyoruz. Ancak son zamanlarda LPG de bir hayli zamlandı.
Bizim işimiz taşımacılık. Bu yüzden en büyük masraflarımızda bir tanesi de akaryakıt oluyor.Bu nedenle büyük sıkıntılar yaşıyoruz. Yetkililere sizin aracılığınızla sesimizi duyurmak istiyoruz. Bu konuda taksici esnafına yardımcı olunmasını bekliyoruz. Başkentimizde 7 binin üzerinde taksi var. Fazla taksi olduğu için sıkıntılar var. Türkiye geneline baktığınız zaman Ankara-İstanbul bazında. İstanbul da içinde olmak üzere Türkiye’de kişi başına düşen ticari araç sayısı en fazla Ankara’da. İzmir’de 2 bin 500 civarında ticari taksi var. Burası turistlik bir bölge ve birçok tatil beldesi olmasına rağmen taksi sayısı Ankara’da daha az. Burada ticari taksi esnafı geçmişteki yöneticilerin yanlış uygulamalarından dolayı ticari araç sayısı çok fazla arttı…” ifadelerini kullandı.