Turizmin görünmeyen sektörü: cenaze hizmetleri

Cenaze Hizmetleri Derneği (CENHIZDER) Genel Başkanı Mehmet Çetin, yaşamını yitiren kişi için son bir görev olarak kabul edilen bu hizmetlerin, yakınlarına manevi bir rahatlık sağladığını söyledi. Teknolojinin gelişmesiyle farklı tarzda mezarların talep edildiğine değinen Çetin, ülkemizde hayatını kaybeden yabancılara eksiksiz hizmet vererek turizmi dolaylı yoldan katkı sağladıklarına vurgu yaptı.

Eklenme: 17 Ekim 2016 - 09:20 / Son Güncelleme: 17 Ekim 2016 - 9:20 / Editör: Büşra Kılıç

TURİZME DOLAYLI KATKI

Akif ARICI- Antalya Hilal Gazetesi- Cenaze hizmetlerinin diğer dallar gibi turizme direkt etki etmese de dolaylı yoldan katkı sağladığını savunan Mehmet Çetin, “Yaşlılığa bağlı, doğal sebepler, trafik kazaları ya da aşırı alkol kullanımına bağlı ölümler oluyor. Bunlar kendi ülkelerinde de yaşanabilecek şeyler. Prosedürün nasıl yürüdüğünü, işlemlerin sırasının nasıl olduğu hakkında bilgilendirme yapıyoruz. Öyle ki cenaze işlemlerinin nasıl yürüdüğünü kendi ülkesinde bile pek kimse bilmez. Hele ki başka bir ülkede böyle bir şey başınıza geldiyse yönlendirilmeye muhtaçsınız. Cenazenin Adli Tıp Kurumu morgundan teslim alınıp, ilgili konsolosluktaki işlemlerinin yapıldıktan sonra en kısa sürede ülkesine gönderilmesi çok önemli. Burada ölen turistin ücretini sigorta şirketi karşılıyor ama sonuçta sigorta şirketi de yabancı. Onları memnun etmek de çok önemli. Bir trafik kazasında 10-12 kişi hayatını kaybettiği zaman bunların işlemlerinin eksiksiz yapılıp doğru adreslere gönderilmeleri dolaylı da olsa turizme bir katkı sağlıyor diyebiliriz. Turizme bağlı 55 sektör var diyorlar. Ama 56’ncı sektör biziz aslında.”

Turizmin görünmeyen sektörü: cenaze hizmetleri

Cenaze Hizmetleri Derneği (CENHIZDER) Genel Başkanı Mehmet Çetin, yaşamını yitiren kişi için son bir görev olarak kabul edilen bu hizmetlerin, yakınlarına manevi bir rahatlık sağladığını söyledi. Teknolojinin gelişmesiyle farklı tarzda mezarların talep edildiğine değinen Çetin, ülkemizde hayatını kaybeden yabancılara eksiksiz hizmet vererek turizmi dolaylı yoldan katkı sağladıklarına vurgu yaptı. Cenazeyi giydirme veya makyaj yapma gibi ilginç uygulamalar hakkında bilgiler de veren Mehmet Çetin, “Öyle ki cenaze işlemlerinin nasıl yürüdüğünü kendi ülkesinde bile pek kimse bilmez. Hele ki başka bir ülkede böyle bir şey başınıza geldiyse. Acılı insanları eksiksiz hizmet vererek memnun etmek çok önemli. Turizme bağlı 55 sektör var diyorlar. Ama 56’ncı sektör biziz aslında” diye konuştu.

Merkezi Antalya’da bulunan CENHIZDER, 10 yıl önce cenaze ulaşımı, defin işlemleri ve mezar bakımı hizmetlerinin en kaliteli şekilde verilmesi için kuruldu. Antalya, İzmir, İstanbul ve Muğla gibi sahil kentlerindeki 150 firmadan 50’sinin üye olduğu dernek bünyesine mezarlık bakım ustası, mermer ustası ve makyaj sanatçıları bile katıldı. 2 yıl önce Murat Arslanoğlu’ndan başkanlığı devralan Mehmet Çetin’de Antalya’da mezarlık bakımı hizmetini veren firma sahiplerinden. 8 yıl önce herkesin çekindiği cenaze hizmetleri sektörüne giren Çetin şimdi Türkiye’de bu alanda en iyi hizmeti verenler arasında. Belediyelerin cenaze hizmetlerini ücretsiz vermesi nedeniyle özel sektörün sıkıntıya girdiğini dile getiren Mehmet Çetin, belediyenin verdiği hizmeti doğru bulduğunu ancak maddi durumu iyi, tanınmış isimlerin özel firmalardan hizmet almayı tercih ettiğini söyledi.

Mehmet Çetin yaptıkları işi ise, ”Özel hizmette hiçbir şeye karışmıyorsunuz. Evrak işleri, defin işlemleriyle kesinlikle uğraşılmıyor. Acılı aileler sadece yakınlarının taziyelerini kabul etmekle meşgul oluyor” diyerek özetledi. Mezarcılık sektörünün ciddi mermer tüketimi yapan bir alan olduğunu belirten Çetin, son yıllarda işlerin standartların dışına çıkmaya başladığına dikkati çekti.

SON GÖREVE ANLAM KATMAK İSTİYORLAR

Teknolojinin gelişmesiyle hayatını kaybeden kişilerin yaşam tarzı, mesleği, hatta yaşamında vazgeçemediği alışkanlıklarının, yakınları tarafından mezarlarına işlenmesi talebiyle karşılaştıklarını anlatan Çetin örnekler de verdi: “Tarz mezar talepleri geliyor. Kelebek isteyen, eşi çok şapka taktığı için şapka modelli mezar taşı isteyen, melek kanadı isteyen oluyor. Çizimlerini hazırlayıp müşterilerimize sunuyoruz. Artık bu bir lüks olmanın dışında insanların sevdikleri için yaptıkları son bir görev olarak görülüyor. Son olarak genç bir arkadaş ölen babasının okey oynarken siyah 1’liyi hep ıstakasında tuttuğunu, uğurlu sayısı olduğu için hiç yere atmadığını söyledi. Bizden mezar taşının yanına siyah 1’li koymamızı istedi. Maliyeti beklide yok denecek kadar az bir işlem, ama onun için manevi değeri çok büyük olduğu için istediğini hemen gerçekleştirdik.”

CENAZEYE MAKYAJ VE KIYAFET GİYDİRME

Özellikle ülkemizde hayatını kaybeden turistler veya yerleşik yabancıların talepleri arasında cenazeye takım elbise giydirme ya da makyaj yapma taleplerinin geldiğini anlatan Mehmet Çetin bunun için üyeleri arasındaki makyaj sanatçılarının devreye girdiğinden söz etti.

Çetin uygulamayı şöyle anlattı: “Ölen kişi eğer kadın ise günlük rimelini, yüz kremini ve allığını sürüyorlar, hatta saçları bile yapılıyor. Erkeklerde ise özellikle cenaze tahrip olmuş halde ise temizlenip giydiriliyor ve yakınlarının defnedilmeden önce cenazeyi iyi bir halde görmeleri sağlanıyor. Bu taleplerle ayda 1-2 kez karşılaşıyoruz.”

TURİZME DOLAYLI KATKI

Cenaze hizmetlerinin diğer dallar gibi turizme direkt etki etmese de dolaylı yoldan katkı sağladığını savunan Mehmet Çetin şöyle devam etti: “Yaşlılığa bağlı, doğal sebepler, trafik kazaları ya da aşırı alkol kullanımına bağlı ölümler oluyor. Bunlar kendi ülkelerinde de yaşanabilecek şeyler. Prosedürün nasıl yürüdüğünü, işlemlerin sırasının nasıl olduğu hakkında bilgilendirme yapıyoruz. Öyle ki cenaze işlemlerinin nasıl yürüdüğünü kendi ülkesinde bile pek kimse bilmez. Hele ki başka bir ülkede böyle bir şey başınıza geldiyse yönlendirilmeye muhtaçsınız. Cenazenin Adli Tıp Kurumu morgundan teslim alınıp, ilgili konsolosluktaki işlemlerinin yapıldıktan sonra en kısa sürede ülkesine gönderilmesi çok önemli. Burada ölen turistin ücretini sigorta şirketi karşılıyor ama sonuçta sigorta şirketi de yabancı. Onları memnun etmek de çok önemli. Bir trafik kazasında 10-12 kişi hayatını kaybettiği zaman bunların işlemlerinin eksiksiz yapılıp doğru adreslere gönderilmeleri dolaylı da olsa turizme bir katkı sağlıyor diyebiliriz. Turizme bağlı 55 sektör var diyorlar. Ama 56’ncı sektör biziz aslında.”

RUS KRİZİ ETKİLEDİ

Sahil kentlerinde özellikle hayatını kaybeden yabancı turistlere hizmet verdiklerinin altını çizen Mehmet Çetin, geçen yıl Rusya ile yaşanan krizin ve komşu ülkelerle ilişkilerin cenaze sektörünü de etkilediğine değindi. Kimsenin acısından faydalanmadıklarını, herkesin çekindiği bir konuda eksiksiz bir hizmet vermeye çalıştıklarını yineleyen Çetin, turizmdeki düşüş ve sektördeki kötü gidiş arasındaki bağı anlattı:

“Turistin ne kadar çok gelmesi, ölüm sayısının da aynı oranda artması demektir. Şu an kente gelen Rus turist oranı yüzde 93 düşerken, toplam turistin gelme oranı da neredeyse yüzde 50 azaldı. 12 milyon turist geldiğinde bin kişi yaşamını yitiriyorsa, 6 milyon kişi geldiğinde bu sayı 500’e düşüyor. Bu da profesyonel anlamda pazarın daralması anlamına geliyor. Mesela İstanbul’da yüzde 26 düşüş var. Bu pazarın yüzde 50 daralması demek, yani üyelerimizin eleman çıkarması veya araçlarını satması anlamına geliyor. Ama şu an umutluyuz. Özellikle Rusya olmak üzere İsrail veya diğer ülkelerle ilişkiler iyiye doğru gittiği için bu bizim içinde iyi olacaktır.“

ÖLÜM HAYATIN BİR GERÇEĞİ

Yakınlarını kaybeden insanların işlemleri için kendilerine başvurdukları zaman onları sabır ve metanetle karşıladıklarını dile getiren Çetin şöyle devam etti: “Ölüm hayatın bir gerçeği, insanlar bazen gergin, bazen de üzgün halde geliyor. Dediğim gibi kimsenin acısından faydalanmadan yapılacakları anlatmak gerekiyor. İşlemleri tamamlanan insanların size ‘hayırlı işler’ ya da ‘bol kazançlar’ demesi biraz espri konusu olabiliyor. Ölen kişinin doğum gününde, sevgililer günü, evlilik yıldönümü ya da bayramlarda mezarlık bakımıyla hizmet verilmeye devam ediliyor. Aslında yaşamını yitiren kişiye son bir görev olarak bu hizmetlerin sağlanması, yakınlarına manevi bir rahatlık sağlıyor.”