Uyku problemi yaşayanlar dikkat

İyi bir uyku gün içinde sağlıklı, güvenli, huzurlu, dingin ve hatta başarılı olmanız için enerjinizi yenileyen, beynimizi ve bünyemizi güne hazırlayan yeni bir güne hazırlandığımız bir süreçtir.

Eklenme: 17 Temmuz 2017 - 08:50 / Son Güncelleme: 17 Temmuz 2017 - 8:50 / Editör: Büşra Kılıç

Melike BOSTAN- Anayurt Gazetesi- Uyku bozuklukları çeşitli hastalıklardan kaynaklandığı gibi çeşitli hastalıklara da neden olabilir. Ölümle bile sonuçlanabilir.

İyi bir uyku gün içinde sağlıklı, güvenli, huzurlu, dingin ve hatta başarılı olmanız için enerjinizi yenileyen, beynimizi ve bünyemizi güne hazırlayan yeni bir güne hazırlandığımız bir süreçtir.

Uyku bozuklukları, kişinin yaşam kalitesini bozabilir, hayatı tehdit eden sağlık sorunlarına, trafik ve mesleki kazalara yol açabilir. Depresyona ve sosyal ilişkilerde bozulmalara yol açabilir. Bu nedenle uyku bozuklukları ihmal edilmemesi gereken hastalıklardır.

Birçok kişi hayatının bir döneminde uyku sorunları yaşıyor. Bu bozukluklar çeşitli hastalıklardan kaynaklanabildiği gibi çeşitli hastalıklara da neden olabiliyor. Üstelik sosyal hayatı ve psikolojik durumumuzu oldukça olumsuz etkiliyor.

Uykusuzluğa, uyarılmaya yol açan tüm faktörlerin neden olabileceği söylenebilir. Bu nedenle kaynağında kısa süreli ya da kalıcı psikoljik/biyolojik değişmeler yer alabilir.

Psikolojik faktörler olarak bireyin   içinde bulunduğu gerginlik ve kaygı gibi yaşantıların, uykunun başlangıcında beklenen gevşemeye engel olduğu, hatta uyku ya da uyumanın kaygı verici bir yaşantı olarak ortaya çıktığı söylenebilir. Böylece, hastanın uykuya girişi gecikir ya da uykuya geçemez, uyku başlasa bile kesintilerle sürer.

Eğer sizin de uyku ile ilgili şikayetleriniz varsa aşağıdaki uyku bozukluğu türlerine göz atın.

Ritim bozukluğuna bağlı uyku problemleri: Biyolojik saatimizin gece-gündüz ritmiyle çatışması durumunda ortaya çıkan bu problemler özellikle sosyal hayatı çok olumsuz etkiliyor.

Gecikmiş uyku ritmi sendromu

Uykuya dalmada güçlük çekilmesidir. Hasta sabaha karşı  3-4 gibi uyur, öğlene doğru kalkar. Bu sendrom yüzünden, öğleden sonra  vardiyalarında iş arayanlar bile oluyor.

Erken uyku ritmi sendromu

Kişi akşamüstü 5 gibi yatıp sabaha karşı 3 civarında kalkar. Akşam yapmaları gereken işlerini sabaha karşı yapar. Akşam yapılan arkadaş ziyaretleri ise mazide kalmış bir rüyadan ibaret olur.

Vardiyalı çalışma ve uykusuzluk

Gündüz uyanık, gece uykuda olmaya ayarlanan biyolojik saat, gece vardiyasında çalışılmaya başlanmasıyla yeni duruma uyum sağlamaya çalışır. Alışma süresi haftaları bulabilir.

Jet lag sendromu

Ülkeler arası saat farkından dolayı uzun mesafeli havayolu seyahatlerinde gerçekleşir. Batıya yapılan yolculuklarda sabah çok erken kalkılır, öğleden sonra ise uykululuk hali artar. Batıdan doğuya doğru gerçekleştirilen seyahatlerdeyse geceleri uykuya dalma güçlüğü çekilir.

Uygunsuz uyku alışkanlıklarına bağlı uykusuzluk

Dinlenme ve çalışma saatleri ile yerlerinin birbiriyle iç içe geçmiş olmasından kaynaklanır. Örneğin işiyle uyku saati arasında gevşemesi için yeterli zamanı olmayan   iş adamı ve kadınlarında, yatak odasında televizyon izleyenlerde, eşini ve çocuklarını sabah geçirdikten sonra birkaç saat daha uyumak için yatağa dönen ev hanımlarında görülür.

Peki uyku sorunu nasıl engellenir?

Eğer uykusuzluğa neden olacak belirli bir fiziksel ya da ruhsal sorununuz bulunmuyorsa bazı tedbirler alarak uykuya geçişi kolaylaştırabilir ve uyku kalitesini arttırabilirsiniz.

Öncelikle yatağa girmeden en az 3 saat önce çay, kahve ve sigara içmeyi bırakın. Akşam yemeğini olabildiğince hafif geçin ve ağır yağlı, sindirimi zor yemekler yemeyin.

Yemekten sonra şekerleme yapmayın ve her akşam yatağa girdiğiniz ve sabah kalktığınız saat aynı olsun. Yatak odanız serin, karanlık ve sessiz olmalı.

Uykusuzluk tedavisinde melatonin gibi reçetesiz satılan uykuya geçişe yardımcı ilaçlar veya daha ileri vakalar için reçeteyle satılan bazı ilaçlar bulunmaktadır. Doktorunuzdan sizin durumunuza uygun ilaç ve dozaj hakkında bilgi alabilirsiniz.

Lavanta, papatya çayı gibi doğal sakinleştiriciler kaygıyı azaltarak uykuya daha rahat dalmanızı sağlayabilir. Ancak bu tip bitkisel ürünlerin yan etkilerini kullanmaya başlamadan önce öğrenin ve özellikle düzenli ilaç kullanıyorsanız doktorunuza danışın.

Size enerji harcatacak egzersizler yapmak sadece genel sağlığınız için değil uyku sorunu içinde iyi bir yöntemdir. Günde en az 30 dakika iyice terleyecek kadar   egzersiz yapın. Bu sizin akşamları daha yorgun olmanızı ve daha iyi uyumanızı sağlayabilir. Dikkat etmeniz gereken tek nokta egzersizi yatmadan en az 3 saat veya daha önce yapmanız.

Uyku sorununu çözmek için evde kendi kendinize aldığınız tedbirler, işe yaramıyorsa ve aynı şiddette uykusuzluk yaşamaya devam ediyorsanız mutlaka bir doktora görünmelisiniz. Çünkü uykusuzluk iş hayatınızda ve özel hayatınızda pek çok soruna neden olabilir.

Gün içinde kendinizi güçsüz hissettiğiniz için yemeniz gerekenden daha fazla yemek yiyebilirsiniz ve bu da aşırı kiloya neden olur. Sağlık merkezlerinin “uyku hastalıkları” bölümüne giderek kısa sürede tedavinizi başlatmanız en iyi seçim olacaktır.

Ayrıca sadece uyku rahatsızlıkları  konusunda faaliyet gösteren özel sağlık kuruluşları da bulunmaktadır.